Vagnbrädor | Vad är en vagnbräda och vad är dess ursprung?

Öppet till idag 17:00

sv

Arkitektonisk samling

Ekbänk från 18-talet

Långt gammalt ekbord

Gammal ekdörr

Soffbord i massiv gammal ek

Gammalt träbord

Runt bord i ek

Gammalt ekbord

Bord med vagnplanka

Klosterbord i ek

Bord med trädstam av ek

Gammalt ekbord för utomhusbruk

Gamla plankor

Gamla hamnplankor

Ek Reims plankor

Gamla furuplankor

Järnvägsplankor av ek

Gamla ekplankor

Vinpresshyllor av gammal ek

Höstacksplankor av gammal ek

Barnwood plankor

Stockplankor av ek

Franska ekplankor

Vindtorkade ekbjälkar

Vindtorkade ekbjälkar

Vindtorkade takåsar av ek

Långa ekplankor

Långa ekbjälkar

Vindtorkade ekar

Gamla trägolv

Gammalt ekgolv

Golv i ek

Golv av gammal amerikansk furu

Gammalt furugolv

Gammal takbräda av trä

Gammal takbräda av ek

Gamla takbrädor

Takbräda av fransk ek

Gamla balkar

Gamla ekbjälkar

Gamla furubalkar

Gamla almbalkar

Gamla ekbjälkar för barn

Gamla åsar

Gamla pollare

Gamla amerikanska furubalkar

Gammal träbotten

Gamla vagnsbrädor

Vagnsbrädor av borstad ek

Ek vagnbrädor hyvlade

Vagnbrädor av lövträ

Vagnbrädor av gammal furu och gran

Gammal träbeklädnad

Beklädnad av ek

Gammal väggbeklädnad av trä

Väggbeklädnad av gammal ek

Barnwood väggbeklädnad

meny

Öppet till idag 17:00

+31(0) 488 455 025

sv
nyheter

Vad är vagnsbrädor?

Gamla vagnbrädor eller vagndelar är golvbrädor av trä som härrör från (gamla) godsvagnar eller järnvägsvagnar. Dessa vagnar användes för att transportera en mängd olika varor, inklusive stålbalkar, rör, rullar, grus, stenar, järnskrot och olika andra industriella råvaror och (bygg)material. Med tiden tas dessa vagnar ur bruk och monteras så småningom ned, varvid de gamla trägolvskivorna frigörs.

Var kommer vagnbrädorna ifrån?

Många vagnbrädor har sitt ursprung i Frankrike, vilket kan förklaras av flera faktorer.

I själva verket, varför just i det landet?

För det första har Frankrike ett omfattande järnvägsnät för godståg, vilket bidrog till tillgången på gamla vagnsbrädor. Ett dekret från Ludvig XVIII år 1823 godkände byggandet av den allra första järnvägslinjen för transport av kol. Frankrike är det till ytan största landet i Europeiska unionen, centralt beläget i Europa och gränsar direkt till flera viktiga handelspartner som Spanien, Italien, Schweiz, Tyskland, England och Belgien. Frankrike har ett omfattande järnvägsnät som också korsar gränserna, och som också används flitigt av den franska industrin. Det innebär alltså ett relativt stort antal godsvagnar.

Ett annat skäl är att ek är en inhemsk råvara i Frankrike på grund av de många ekskogarna. Fransmännen föredrar ofta att använda tillgängliga inhemska råvaror i stället för att importera trä från andra länder. Sammanfattningsvis drar den franska industrin nytta av det omfattande järnvägsnätet och valet faller ofta på fransk ek för trägolven i tågvagnarna.

Hur känner man igen en riktig vagnsbräda?

En riktig vagnplanka kan kännas igen på några faktorer. Brädorna är aldrig längre än 285 cm eftersom vagnens bredd begränsar längden på vagnbrädorna; brädorna läggs i vagnens breddriktning. Förutom längden är en vagnplanka också minst 3 till 4,5 cm tjock. I vissa järnvägsvagnar används ännu tjockare plankor, upp till 6,5 cm tjocka, men dessa är mycket sällsynta.

Brädorna fästes med två, tre eller fyra bultar, som syns på bilden. Vid demontering värms bultarna upp med en brännare, vilket underlättar lossningen. Som ett resultat av detta kan brädorna uppvisa partiell förkolning av träet runt hålen.

Toppen på en gammal vagnsbräda har levt sitt liv. Träet har fått utstå en hel del från transporter av olika varor, men också från väder och vind. Undersidan är däremot oftast slätare och mindre sliten.

parti försäljning gammal ek vagnsbrädor
hur man känner igen en äkta vagnsstyrelse

Vad är skillnaden mellan en vagnsbräda och en rälsbräda?

Vagnplankor och järnvägsplankor förväxlas ibland, men det finns väsentliga skillnader som ursprung och kvalitet. En vagnplanka kommer från golvet i en tågvagn, medan en järnvägsplanka skärs från gamla järnvägssyllar, ekbalkarna under spåret, som känns igen på de åtta fästhålen. En annan skillnad gäller kvaliteten: eken i en vagnplanka är betydligt bättre än i en järnvägsplanka, eftersom ekstockar av sämre kvalitet användes för att såga järnvägsslipers.

SPORTS
öppen fransk godsvagn sncf

Vilka typer av vagnsbrädor finns det?

Det finns flera olika typer av vagnbrädor och varje parti har olika egenskaper. Först och främst kan plankans träprofil skilja sig åt. Till exempel har den traditionella vagnbrädan en rektangulär profil, och andra vagnbrädor har en så kallad Z-profil eller halvträfog.

Vagnbrädor av ek kommer oftast från öppna godsvagnar utan tak. Träet är starkt och hållbart och är motståndskraftigt mot olika väderförhållanden. I vissa järnvägsvagnar ligger vagnplankor av tropiskt lövträ på golvet. Dessa plankor är också idealiska för öppna godsvagnar. Andra partier av vagnplankor kommer från slutna godsvagnar, järnvägsvagnar med kapell. Sådana brädor kommer inte i kontakt med regn och sol, och därför är ett mjukare barrträslag också lämpligt. Gamla vagnbrädor av furu kommer alltid från slutna godsvagnar.

Finns det fortfarande vagnstyrelser?

Användningen av ek för trägolv i franska järnvägsvagnar minskar, eftersom det nu finns många andra material med liknande egenskaper. Vagnbrädor av ek blir därför alltmer sällsynta. Dessutom är fransk ek numera en bristvara och därför dyr, vilket gör att franska järnvägar allt oftare väljer alternativa material. Därför blir det allt svårare för oss att få tag på de karakteristiska gamla ekplattorna i framtiden. Lyckligtvis har vi byggt upp ett omfattande lager under de senaste åren, vilket innebär att vi alltid kan leverera det som efterfrågas.

Vill du veta mer om vagnsbrädor?