Öppet till idag 17:00
Gamla vagnbrädor eller vagndelar är golvbrädor av trä som härrör från (gamla) godsvagnar eller järnvägsvagnar. Dessa vagnar användes för att transportera en mängd olika varor, inklusive stålbalkar, rör, rullar, grus, stenar, järnskrot och olika andra industriella råvaror och (bygg)material. Med tiden tas dessa vagnar ur bruk och monteras så småningom ned, varvid de gamla trägolvskivorna frigörs.
Många vagnbrädor har sitt ursprung i Frankrike, vilket kan förklaras av flera faktorer.
I själva verket, varför just i det landet?
För det första har Frankrike ett omfattande järnvägsnät för godståg, vilket bidrog till tillgången på gamla vagnsbrädor. Ett dekret från Ludvig XVIII år 1823 godkände byggandet av den allra första järnvägslinjen för transport av kol. Frankrike är det till ytan största landet i Europeiska unionen, centralt beläget i Europa och gränsar direkt till flera viktiga handelspartner som Spanien, Italien, Schweiz, Tyskland, England och Belgien. Frankrike har ett omfattande järnvägsnät som också korsar gränserna, och som också används flitigt av den franska industrin. Det innebär alltså ett relativt stort antal godsvagnar.
Ett annat skäl är att ek är en inhemsk råvara i Frankrike på grund av de många ekskogarna. Fransmännen föredrar ofta att använda tillgängliga inhemska råvaror i stället för att importera trä från andra länder. Sammanfattningsvis drar den franska industrin nytta av det omfattande järnvägsnätet och valet faller ofta på fransk ek för trägolven i tågvagnarna.
En riktig vagnplanka kan kännas igen på några faktorer. Brädorna är aldrig längre än 285 cm eftersom vagnens bredd begränsar längden på vagnbrädorna; brädorna läggs i vagnens breddriktning. Förutom längden är en vagnplanka också minst 3 till 4,5 cm tjock. I vissa järnvägsvagnar används ännu tjockare plankor, upp till 6,5 cm tjocka, men dessa är mycket sällsynta.
Brädorna fästes med två, tre eller fyra bultar, som syns på bilden. Vid demontering värms bultarna upp med en brännare, vilket underlättar lossningen. Som ett resultat av detta kan brädorna uppvisa partiell förkolning av träet runt hålen.
Toppen på en gammal vagnsbräda har levt sitt liv. Träet har fått utstå en hel del från transporter av olika varor, men också från väder och vind. Undersidan är däremot oftast slätare och mindre sliten.
Vagnplankor och järnvägsplankor förväxlas ibland, men det finns väsentliga skillnader som ursprung och kvalitet. En vagnplanka kommer från golvet i en tågvagn, medan en järnvägsplanka skärs från gamla järnvägssyllar, ekbalkarna under spåret, som känns igen på de åtta fästhålen. En annan skillnad gäller kvaliteten: eken i en vagnplanka är betydligt bättre än i en järnvägsplanka, eftersom ekstockar av sämre kvalitet användes för att såga järnvägsslipers.
Det finns flera olika typer av vagnbrädor och varje parti har olika egenskaper. Först och främst kan plankans träprofil skilja sig åt. Till exempel har den traditionella vagnbrädan en rektangulär profil, och andra vagnbrädor har en så kallad Z-profil eller halvträfog.
Vagnbrädor av ek kommer oftast från öppna godsvagnar utan tak. Träet är starkt och hållbart och är motståndskraftigt mot olika väderförhållanden. I vissa järnvägsvagnar ligger vagnplankor av tropiskt lövträ på golvet. Dessa plankor är också idealiska för öppna godsvagnar. Andra partier av vagnplankor kommer från slutna godsvagnar, järnvägsvagnar med kapell. Sådana brädor kommer inte i kontakt med regn och sol, och därför är ett mjukare barrträslag också lämpligt. Gamla vagnbrädor av furu kommer alltid från slutna godsvagnar.
Användningen av ek för trägolv i franska järnvägsvagnar minskar, eftersom det nu finns många andra material med liknande egenskaper.
Vagnbrädor av ek blir därför alltmer sällsynta.
Dessutom är fransk ek numera en bristvara och därför dyr, vilket gör att franska järnvägar allt oftare väljer alternativa material.
Därför blir det allt svårare för oss att få tag på de karakteristiska gamla ekplattorna i framtiden.
Lyckligtvis har vi byggt upp ett omfattande lager under de senaste åren, vilket innebär att vi alltid kan leverera det som efterfrågas.
Vill du veta mer om vagnsbrädor?